social media trainingen

Social Media? Wat heb ik ermee te maken?

Meer dan je denkt..

Social Media hebben veel invloed op ons leven. De manier waarop we met elkaar communiceren, samenleven, samenwerken en leren is anders geworden.

  • We bestellen onze boodschappen via internet en hoeven niet meer naar de winkel. Hello Fresh maaltijdboxen zijn een begrip. Welke doelgroep zou Hello Fresh maaltijden afnemen? Mensen met weinig tijd om te koken. Tweeverdieners met en zonder kinderen maken er veel gebruik van.
  • We googelen een oud-klasgenoot en nemen na zoveel jaar gemakkelijk contact met elkaar op. Op deze manier ben ik in contact gekomen met meerdere klasgenoten van vroeger. Herkenbaar?
  • We skypen met onze kinderen op stage aan de andere kant van de wereld. Dit kan gratis. Vroeger betaalde je voor een kort telefoontje naar het buitenland heel veel geld. Sinds kort kun je zelfs bellen via Facebook. Kijk maar bij Messenger.
  • We werken samen aan documenten in de Cloud bv. via Drive of Dropbox. Facebook speelt hier handig op in en gaat Dropbox opnemen in Messenger. Werken met collega’s op afstand is heel gemakkelijk, omdat je wijzigingen en opmerkingen in het document meteen ziet.
  • We lezen de reacties van anderen op een artikel online, of we lezen de reviews over een hotel op onze vakantiebestemming en laten deze meewegen in onze beslissing.                                                                                             

Doe als bedrijf je voordeel met deze ontwikkelingen en ga erin mee. Je redt het niet zonder. Kijk maar naar alle grote bedrijven en winkelketens die momenteel omvallen. Dit gebeurt vaak omdat ze niet of te laat insprongen op de nieuwe ontwikkelingen.

Voor organisaties heeft dit veel consequenties. Het betekent nieuwe uitdagingen en nieuwe kansen. Het is belangrijk om zo effectief mogelijk om te gaan met Social Media binnen het bedrijf.

Het gebruik van meerdere Social Media kanalen versterkt elkaar. Combineer een goed profiel op LinkedIn om representatief te zijn met een bedrijfspagina op Facebook en een zakelijk account op Twitter. Dat kost wel wat van je pr-tijd, maar het maakt je zichtbaar en vindbaar op de Social Media. Adverteren op deze kanalen is relatief goedkoop.

Om tijd te besparen kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld op Twitter elke dag automatisch een berichtje of een tip te laten verschijnen. Dit kun je instellen voor een periode die je zelf kiest. Het is heel handig om daarvoor met het programma Hootsuite te werken.

Wil je meer weten over het combineren van verschillende Social Media kanalen of over tijdsbesparende acties zoals het automatisch plaatsen van berichten?

Neem vrijblijvend contact op met José van Kemenade van Keem Social Media Trainingen via de mail jose@keemsocialmediatrainingen.nl of via telefoonnummer 06 1195 1814.

Social Media? Wat heb ik ermee te maken?