linkedin-bedrijfspagina-statsVeel mensen hebben een profiel op LinkedIn. Maar heb jij voor jouw bedrijf of als ZZP’er ook een bedrijfsprofiel op LinkedIn? In deze infographic vind je wat cijfers over de efficiency van LinkedIn. Het blijkt dat dit zakelijk netwerk nummer 1 staat als het om delen van informatie gaat. En dat naast een persoonlijk profiel op LinkedIn, een goed ingericht bedrijfsprofiel een goede aanvulling is, leg ik uit in dit blog.

Drie op de vier LinkedIn-leden gebruikt LinkedIn om op de hoogte te blijven van zakelijk nieuws of om informatie over bedrijven te verzamelen. Uit onderzoek van LinkedIn is gebleken dat er via Linkedin meer leads komen dan via Facebook of Twitter. Tijd om het bedrijfsprofiel op LinkedIn dus serieus te gaan nemen.

Om je bedrijf te versterken en te promoten heb je onder andere de volgende mogelijkheden:

  • updates plaatsen die met jouw bedrijf of onderneming te maken hebben.
  • binding creëren met toekomstige en huidige werknemers.
  • je producten en/of diensten profileren, bijvoorbeeld door informatieve updates met nieuwtjes, of tips plaatsen die met deze producten en/of diensten te maken hebben.
  • adverteren zodat je meer naamsbekendheid krijgt bij de leden van LinkedIn.

Persoonlijk profiel gebruikt als zakelijk profiel

Het persoonlijk profiel kun je beter niet gebruiken als bedrijfsprofiel, omdat

  • je niet kunt adverteren
  • je geen statistieken kunt zien
  • LinkedIn-leden je misschien als spammer gaan rapporteren
  • je niet kunt profiteren van andere zakelijke voordelen, zoals het gebruik van een carrièrepage om personeel te werven of showcases om specifiek over je producten en/of diensten te informeren.

Een bedrijfspagina aanmaken

LinkedIn bedrijfspg maken

Log in op je persoonlijke profiel en klik bovenin in je menubalk op “interesses” en kies vervolgens voor “bedrijven”. Daarna klik je op “maken” onder het kopje “bedrijfspagina maken”. Voer je bedrijfsnaam en e-mailadres in van het bedrijf waarvoor je het account aanmaakt en bevestig dat je het recht hebt om deze pagina voor het desbetreffend bedrijf aan te maken.

Pagina bewerken en informatie toevoegen of aanpassen

Als je de bedrijfsnaam ingevoerd hebt, dan kom je in een kaal veld waar je het één en ander in moet vullen. Klik op het blauwe scherm om je pagina te “bewerken”.

In het bewerkingsveld heb je de volgende mogelijkheden:

  1. Kies de taal waarin je je profiel wilt profileren en optimaliseren.
  2. Check of je bedrijfsnaam goed staat. Let op: je kunt je bedrijfsnaam aanpassen, maar niet de URL!
  3. Geef een duidelijke omschrijving van je bedrijf, wat je bent en wat je doet. Je hebt hiervoor 2.000 tekens tot je beschikking en je moet er minimaal 250 van gebruiken.
  4. Kies in welke standaardtaal je het profiel wilt tonen (Engels of Nederlands).
  5. Voer meerdere mensen als beheerder toe. Je kunt ze alleen toevoegen als je met elkaar gelinkt bent.
  6. Hier voer je gegevens in van je bedrijf, de rechtspersoon, grootte qua werknemers, de URL van de bedrijfswebsite, branche, status, jaar van oprichting en eventueel het adres.

Formaten logo’s en banner foto’s

Hierna kun je de banner en logo’s gaan toevoegen.

  1. Je omslagfoto of banner moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 646 x 220 pixels en maximaal 2 MB groot
  2. Het grote logo dat op je bedrijfspagina zelf verschijnt, linksboven, moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 300 x 300 pixels  en maximaal 4 MB groot. Let op: er komt een wit randje om het logo heen, van LinkedIn zelf, dus houd daar rekening mee. Als jouw logo een offwhite achtergrond heeft, kan dat heel lelijk worden.
  3. Het kleine logo dat verschijnt op het moment dat je updates plaatst, moet een .jpeg, .gif of .png zijn, moet 50 x 50 pixels  en max 2 MB groot

Tot slot heb je nog de mogelijkheid om specialismen van het bedrijf op te sommen (1). Dit is een goede mogelijkheid om zoekwoorden neer te zetten waarop je weet dat LinkedIn-leden je zullen zoeken maar die je verder niet in je teksten kwijt kunt. Goed voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO) binnen LinkedIn. Je kunt er 20 kwijt of, als je daar eerder aan zit, 256 tekens.

Bij (2) kun je nog maximaal 3 groepen koppelen aan je bedrijfspagina. Dit kan een groep zijn van je bedrijf zelf of bijvoorbeeld een groep die interessant is voor jouw branche. Je moet beheerder zijn van de gekoppelde groep, of in ieder geval lid. Heb je alles ingevuld? Klik dan op “Publiceren” rechtsboven.

Waar vind ik het bedrijfsprofiel terug

Als je nu op je persoonlijke profiel, rechts bovenin, op je foto icoontje gaat staan, krijg je een optie “bedrijfspagina” erbij. Je kunt daarmee rechtstreeks naar dit bedrijfsprofiel. Let op: heb je meerdere bedrijfspagina’s, dan kun je op deze manier alleen naar degene waar je als laatste beheerder van bent geworden. Uiteraard kun je ook de zoekfunctie gebruiken die bovenin je menubalk zit.

Als het bedrijfsprofiel eenmaal op LinkedIn staat, kun je updates gaan maken. Probeer te variëren, dus informatieve updates afwisselen met updates over je eigen produkt /dienst of bv. eens een enquête.