Voor mij kwam de eyeopener toen ik een jaar bezig was met mijn bedrijf Keem Social Media Trainingen. Ik had de onderneming in de steigers staan. Ik had klanten uit mijn tot dan toe beperkte netwerk.

image3

 

Hoe ik na dat jaar verder moest, was mij nog niet duidelijk. Ik kon goed met mensen omgaan, ik kon presentaties en trainingen maken en geven, maar hoe kwam ik aan nieuwe klanten?

De eerste voorwaarde voor groei bedacht ik al snel: geef nooit op. Ik ging op zoek naar iemand die mij meer kon leren over het vak ondernemen en het krijgen van klanten.

Wat ik bij mijn ondernemerscoach leerde bracht me bij voorwaarde twee: bepaal de doelgroep waarvoor je werkt. Je kunt niet voor iedereen werken. Als je je profileert, trek je mensen aan die naar jou op zoek zijn. En om die mensen gaat het. Met ander woorden kiezen is groeien.

Een derde voorwaarde voor een goedlopend bedrijf : heldere kernwaarden. Wat zijn de principes van het bedrijf. Als de kernwaarden duidelijk zijn, begrijpen klanten wie je bent en waar je voor staat. Ze weten dan wat ze speciaal bij jou kunnen halen Ik wil bedrijven leren hoe zij met Social Media om kunnen gaan. Hoe ze die effectief kunnen toepassen, waardoor ze zichtbaar worden voor de klant. Ik heb veel werkzoekenden in mijn klantenkring. Voor hen is een goed LinkedIn-profiel belangrijk en het leren zoeken naar vacatures binnen LinkedIn.

Een persoonlijke aanpak en snelle service zijn voor mij belangrijke kernwaarden. Als mensen mij om advies vragen, wil ik adequaat antwoorden en reageer ik dezelfde dag.

Regelmatig lees ik over ondernemen bijvoorbeeld “Het geheim van groeikracht” door René Savelberg. Dit boek heeft mij weer tot een aantal inzichten over mijn bedrijf gebracht.

Omdat ik maatwerk lever en daarmee tevreden klanten heb, focus ik mij in mijn dienstverlening vooral op:

  • LinkedIn voor bedrijven en werkzoekenden
  • Facebook marketing voor bedrijven
  • Mediawijsheid voor het onderwijs

Het geeft rust om me te kunnen focussen op mijn hoofddoelen. Ik ben niet bang voor minder klanten. Ik verwacht juist meer mensen nog beter te kunnen helpen. Ik kan duidelijker laten zien waar klanten mij voor kunnen benaderen.