Waarom zou je e-mailmarketing gebruiken?

Dat ga ik je uitleggen…

Gebruik maken van social media is belangrijk om jezelf zichtbaar te maken voor de klant. Maar daarbij staat verkoop van je product/dienst niet voorop. De klant wil vaker informatie van je ontvangen, voordat hij erop gaat vertrouwen dat jij hem kunt helpen.

Hoe pak jij het momenteel aan om de klant binnen te halen en vast te houden?

Heb je daar een structuur, een stappenplan voor bedacht?

Hoe haal jij jouw klant binnen?

Een manier om regelmatig online contact te houden met de klant is het gebruik van e-mailmarketing. Hiervoor is het belangrijk om een e-maillijst op te bouwen. Die bestaat uit e-mailadressen van mensen die tot jouw doelgroep behoren. De mensen op de lijst voldoen aan de criteria voor potentiële klanten. Op zo’n lijst moeten wel een paar honderd adressen staan om effectief te kunnen zijn. Ook is het heel belangrijk dat er steeds nieuwe e-mailadressen bij komen.

Hoe krijg je nieuwe e-mailadressen op de lijst?

Je zorgt ervoor dat je pakkende en gevarieerde mails verstuurd. Denk hiervoor aan mails die

  • inspireren:  met jouw informatie zet je de klant aan om zelf actie te ondernemen
  • helpen: je geeft tools, tips en adviezen aan de klant, zodat deze zich kan richten op zijn business
  • service verlenen: je beantwoordt vragen van klanten. De klant voelt zich gehoord
  • enquete: je kunt af en toe een aantal vragen stellen,  zodat je de inhoud nog meer af kunt stemmen op de klant
  • alles in de mail is toegespitst op jouw doelgroep. Je geeft geen pennen weg, als jouw bedrijf niets met pennen te maken heeft.

De klant gaat je vertrouwen. Hij ziet jou als de expert en denkt aan jou als hij jouw product/dienst nodig heeft.

Neem een Call-To-Action op in de e-mail, zodat de klant tot actie over kan gaan.

Op deze manier leveren de e-mailadressen geld op.

Het is belangrijk dat je waardevolle informatie levert, zodat de e-mail niet als spam wordt ervaren.

Hoe blijf jij de klant uitdagen?Hoe ga jij om met e-mailmarketing?

Je kunt een gericht plan uitstippelen om jouw klanten binnen te halen én aan je te binden.

Met een goede e-maillijst

  • kom je in contact met de doelgroep
  • kun je fans verzamelen. Mensen gaan aan jou denken als ze social media (in mijn geval) nodig hebben.

Wat moet je weten over de weggever?                                                                        Een weggever helpt je aan een sterke lijst.

  • een weggever hoeft niet groot te zijn als hij maar waardevol is. De fan heeft hier echt behoefte aan. Ideeën kun je opdoen bij
    • Google: zoek op vragen van mensen
    • #DTV-groepen, LinkedIn-groepen, Facebook-groepen: word lid en lees de vragen
    • je eigen inbox: de vragen van klanten.
  • weggever koppelen aan mailchimp
  • weggever goed presenteren op de website. Hoe maak je deze aantrekkelijk in de sidebar van jouw website? De tekst die erbij staat moet wervend zijn.
  • adverteren op Facebook, LinkedIn, Twitter of andere social media kanalen.

Wil je meer weten over e-mailmarketing en hoe de klant naar jou toe komt? Neem dan contact met mij op via 06 1195 1814 of per mail naar info@keemsocialmediatrainingen.nl