LinkedIn heeft in Nederland 5 miljoen gebruikers en kan gericht worden gebruikt om jouw doelgroep via advertenties te bereiken. De zakelijk en meestal hoger opgeleide doelgroep op LinkedIn kan interessant zijn om te gebruiken in een campagne. Om te kunnen adverteren heb je een bedrijfspagina nodig op LinkedIn. Hierover schreef ik in mijn vorige blog bedrijfspagina

Advertenties op LinkedIn kunnen op de volgende plaatsen staan:

  • Profielpagina
  • Startpagina/home
  • Postvak IN
  • Zoekresultaten pagina
  • Groepen
  • In de tijdlijn als gesponsorde updates

Je hebt verschillende mogelijkheden om te adverteren op LinkedIn:

  • gesponsorde update
  • advertentie

L bedrijf content
Rechts kies je ervoor om content te sponsoren. Dit betekent dat je nu gaat betalen voor een update die je al eerder op LinkedIn geplaatst hebt. Dit kan o.a. een blogartikel zijn of een aankondiging van een evenement.

Als je kiest voor ‘advertentie maken’ (links), dan betaal je voor extra aandacht voor jouw website of voor meer zichtbaarheid van jouw bedrijfspagina.

Bij alle keuzes kun je onder meer doelgroep, taal, leeftijd, functie en locatie specificeren.

Je kunt dus heel gericht kiezen bv.  voor managers in de gezondheidszorg in Midden-Nederland. Let er wel op dat de doelgroep niet te klein wordt. Het minimum ligt rond de 1500 personen, maar voor de meeste campagnes zou ik de aantallen hoger kiezen en dus de doelgroep ruimer maken.

CPC of CPM

Je kunt zelf kiezen hoeveel geld je per dag wilt uitgeven en ook hoeveel dagen je de advertentie laat doorlopen.

Je kunt betalen per klik (CPC) of per aantal personen aan wie de advertentie getoond is (CPM).

CPC lijkt misschien duurder, maar hier klikken mensen die echt interesse hebben. Bij CPM betaal je per 1000 getoonde advertenties. Er zijn ook veel mensen bij die de advertentie niet eens bewust zien o.a. omdat deze op een plek kan verschijnen die ongunstig is. Om verzekerd te zijn van een goede plek voor de advertentie, is het belangrijk om niet te weinig te betalen. Hoe werkt dit?

Er zijn meerdere bedrijven in jouw branche die ook adverteren op LinkedIn. Hoe meer zij betalen voor de advertentie, hoe meer jij ook moet betalen om goed in beeld te komen bij de doelgroep.

Het minimale bedrag is 10 euro per dag. Dit ligt hoger dan op Facebook, maar men zegt dat adverteren op LinkedIn effectiever is.

LinkedIn bedrijf gesponsord

Dit is een voorbeeld van een gesponsorde update voor Keem Social Media Trainingen. Het is een aankondiging van zomervoordeel bij de Social Media trainingen.

Mijn doelgroep bestaat uit kleine ondernemingen in Midden-Nederland in de leeftijd van 30 -60 jaar.

Adverteer jij op LinkedIn?