social-media-2017

      Social Media 2017 : welke trends zijn topic  in 2017 ?

  • Vorig jaar werd voorspeld dat we in 2016 massaal zouden overstappen van desktop naar mobiel en tablet. Dat is gebeurd, maar in een veel sneller tempo dan we hadden verwacht. De verhouding is ongeveer 90% smartphone, 5% desktop en 5% tablet. Kortom voor Social Media 2017 geldt : houd in de vormgeving en het concept van campagnes rekening met een klein scherm.
  • Twitter had in 2016 een zwaar jaar. Dit heeft onder meer te maken met de behoefte van gebruikers aan meer gedetailleerde en persoonlijke content. Een paar keer per dag een tweet is voldoende. Op dit moment beantwoordt Instagram hier beter aan. Instagram en Snapchat hebben voor een groot deel de rol van Twitter overgenomen. Dit zal zich doorzetten in 2017. Alleen bij het inspelen op het ‘momentum’, zoals sportwedstrijden, nieuws of wereldgebeurtenissen, speelt Twitter nog een belangrijke rol. Hierbij worden vaak heel snel, veel en korte berichten geplaatst.
  • 2016 was het jaar waarin video doorbrak op Social Media. Je mobiele databundel gaat er vast steeds sneller doorheen. Video wordt ook steeds vaker live en verslaggevend, in plaats van volledig geregisseerd. Alle grote Social Media kanalen (Facebook, Instagram, Snapchat) duiken momenteel op live video, onder andere met 360-graden-video.  Ook live video kun je straks vooraf promoten en aankondigen bij een grote doelgroep. Iedereen wordt bovendien zijn eigen editor. Zo wordt verwacht dat Facebook op redelijk korte termijn zal komen met een editing-tool voor video. Gebruikers kunnen dan eenvoudiger hun eigen producties maken en delen.                                                                                                                  360-graden-camera
  • Snapchat groeit momenteel erg snel, maar heeft concurrentie. Instagram groeit namelijk ook als kool, en lanceert in sneltreinvaart nieuwe toepassingen. Kan Snapchat bijblijven?  In Nederland momenteel in iets mindere mate. Het is sowieso goed dat er naast Facebook alternatieven op de markt zijn. Snapchat is er daar één van, maar ook het uit te rollen advertentieplatform van Pinterest vergroot de mogelijkheden.

Al met al lijkt 2017 een jaar te worden waarin de professionalisering van Social Media verder doorzet en waarin we kunnen gaan kiezen uit meer kanalen, tools en marketingtoepassingen.

360-graden-foto

2017-06-23T19:08:44+00:00