Aan het einde van het jaar is het tijd om de balans op te maken en vooruit te kijken naar het jaar dat komen gaat. In 2015 zijn er heel wat veranderingen geweest binnen de social media. Deze zetten door in het nieuwe jaar. Ik heb een aantal trends voor 2016 op een rijtje gezet, gekoppeld aan een terugblik naar 2015.

1. Video

Wat vooral opvalt dit jaar is het toegenomen gebruik van video. Dat is meteen ook één van de grote trends voor 2016. Facebook heeft zich op video gestort en is daarmee binnen no time op gelijke hoogte gekomen met YouTube.video maken3

Periscope is vanuit het niets omhoog geschoten als
gebruikersvriendelijke tool om je video’s op te nemen en te plaatsen op de social media kanalen. Was er voorheen vooral veel aandacht voor een afbeelding met goede tekst of quote, tegenwoordig val je op als je bewegende beelden laat zien.

2. De Koopknop

koopknop op websiteMeerdere social media kanalen hebben een koopknop geïnstalleerd, Facebook, Pinterest en binnenkort ook Instagram. Anderen zullen dit voorbeeld volgen in 2016.

 

3. Betaalde advertenties

Betaalde advertenties worden belangrijker op de social media. Om klanten te bereiken en zichtbaar op te vallen voldoet het niet om veel en goede posts te maken. Specifiek adverteren voor jouw doelgroep is een must. De juiste promotie en verspreiding maken het verschil. Sinds kort kun je op  Instagram ook adverteren met jouw business.

Er wordt meer gebruik gemaakt van retargeting en conversiepixels. Hierbij onthoudt jouw advertentie op Facebook de gegevens van de klant. Komt de klant terug op Facebook, dan ziet hij advertenties van jouw bedrijf/product verschijnen.

Zo zal de rol van social media veranderen voor de consument van snuffelfase in beslisfase. De consument wordt al op de social media gepusht om een beslissing te nemen over de aanschaf van het product.

Adblock blokkeert advertentiesSteeds meer consumenten installeren Adblock om advertenties te blokkeren. Het betaald promoten van een post is een goed alternatief voor een advertentie. Posts die gepromoot zijn worden niet geblokkeerd door Adblock.

 

4. Alles binnen één platform

Platforms bieden steeds meer mogelijkheden binnen hun kanaal. Voor het lezen van een volledig artikel of het bekijken van een video hoef je niet meer naar een andere website. Zo stimuleren zij consumenten om het betreffende kanaal niet te verlaten.

5. Privacy is steeds belangrijker

De gebruiker kiest meer en meer voor platforms waar de privacy het meest gewaarborgd wordt. Snapchat is in 2015 enorm groot geworden. Bij dit Social Medium stuur je elkaar foto’s toe en deze worden binnen enkele seconden weer verwijderd. Het idee is dat je de foto wel te zien krijgt, maar dat deze niet bewaard kan worden.

De enorme groei van Whatsapp (aangekocht door Facebook) het laatste jaar geeft aan dat mensen behoefte hebben om één op één of in een zelf gekozen groep met elkaar te communiceren.

6. Nieuwe platforms

Er komen nieuwe platforms bij. Dit zal ook in 2016 gebeuren. Veel hiervan zal het niet lukken om groot te worden. Kijk eens naar het Social Medium Ello. Het begon veelbelovend, maar ik heb er al een tijd niets meer van gehoord.

Ook het komende jaar zullen Facebook, Whattsapp en LinkedIn het grootste zijn. Twitter heeft het moeilijk gekregen, maar zal volgens mij een waardevolle bijdrage blijven leveren. Instagram groeit flink en zal in 2016 ook meer marktaandeel veroveren. Instagram is van Facebook en wordt dus ondersteund door Facebook.

2017-06-23T19:08:44+00:00